Drinkwater

Water is leven!

Bij de start van Solagrow in 2007 is er op Hidi een waterpomp geslagen. Deze schone grondwaterlaag op 90 meter diepte voorziet ons dagelijks van vele liters fris water.

De bevolking geniet ervan mee. Dagelijks wordt er rond de 20.000 liter water opgehaald. Vaak door de kinderen op ezels. Twee jerrycans van 30 liter per keer. Op en neer en steeds weer. Van zonsopgang tot zonsondergang. Ondertussen lessen de ezels, schapen en soms zelfs kamelen hun dorst uit de waterbak.

Twee mensen zijn dagelijks aanwezig bij de waterput. Een wacht die toezicht houdt op het normale gebruik van de kranen, en Girma (een van een schedelbasisfractuur herstelde patiënt uit de Clinic) die de verstopte afvoeren schoonhoud en het gebied rond de pomp onderhoudt.

Het komt de gezondheid van de bevolking ten goede! Bijvoorbeeld minder darmklachten dan toen men water uit de Mojo-rivier dronk.

De pomp wordt elektrisch aangedreven. Dat is een broze schakel. Wanneer er geen elektriciteit is (en helaas gebeurd dat nogal eens) is er nog een volle watertank met 10.000 liter. Wanneer dit vat leeg is, is er nog een generator. Maar dat is kostbaar omdat het veel diesel verbruikt.

Al met al één van het meest noodzakelijke en nuttige projecten rondom Hidi!

Ook op de nabijgelegen Filtino-farm hebben we eenzelfde bron geslagen. En ook daar drinken de buurtbewoners mee. Ook op de hooglandfarm in Wenchi delen wij het bronwater met de bevolking rondom de farm. Dit jaar was de vraag van de community of wij buiten de hekken van de farm ook aparte drinkbakken voor hun vee wilde plaatsen, omdat de natuurlijke bronnen na december sterk slinken en er elk jaar een tekort aan drinkwater voor de dieren is.