Melkvee

Boeren brengen de melk naar een centraal punt

Dit project is in 2011 gestart in nauwe samenwerking met de Friese stichting Farm Friends Nederland. FFN verstrekte kredieten waarmee we voor de boeren drachtige vaarzen konden kopen. Op deze manier hebben inmiddels al 45 boeren een koe aan de melk. En deze melk, die voor een goede prijs afgezet kan worden, zorgt voor melk voor het gezin en extra geld op de plank. Middels deze melk betalen ze elke keer iets af voor hun koe, zodat het dier binnen 2-3 jaar hun eigendom is. En ze meestal ook hun eerste vaarskalf bijna aan de melk hebben. Met het terugbetaalde krediet schaffen we dan voor een volgende boer een nieuwe koe aan.

Dagelijks brengen, meestal de kinderen, deze liters naar het melkcollectiepunt. Daar worden de liters geregistreerd en koel bewaard en ‘s middags naar de melkfabriek van Holland Dairy in Debre Zeyt gebracht om verwerkt en verpakt te worden: melk, yoghurt en kaas.

Elke morgen en elke avond komen de koeienboeren vanuit Hidi hun pasgemolken melk brengen naar het de centrale koeling op Egdu.

De melkfabriek ligt 18 kilometer bij Hidi vandaan. Over een echte, door de regens moeilijk begaanbare, Afrikaanse hobbelweg. Het is een uitkomst dat er een melkcollectie en gezamenlijk transport geregeld is voor deze boeren.

Dit hele project staat onder toezicht van een vierkoppig boerencomité uit Hidi, waarbij de registratie van de melkstroom door Terefe gedaan wordt.