Sinds november 2015 zijn de bevallingen weer gestart in kliniek Hidi; ongeveer 670 bevallingen in deze 3 jaar. Gemiddeld dus ruim 200 per jaar. Dit aantal blijft aardig stabiel. Een klein percentage van vrouwen die prenatale zorg krijgt in de kliniek bevalt ook daadwerkelijk in de kliniek; geschat zo’n 10 tot 20 procent.

Zeker als vrouwen wat verder weg wonen en al eerder bevallen zijn is de weg naar Hidi te lang om er bijtijds voor de bevalling te zijn.

Tijdens de prenatale zorg benadrukken we het belang van het bevallen in de kliniek. Deze vrouwen weten heel goed dat de kliniek te ver weg is om daar te bevallen en daarom blijven ze thuis.

Het in vorige berichten genoemde wachthuis kan hierin een oplossing bieden.

Zo’n 7 jaar werk ik regelmatig in deze kliniek als vrijwilliger/verloskundige. Ik zie dingen veranderen.

Veel mannen komen mee in de spreekkamer, er worden meer vragen gesteld en mensen zijn beter gekleed. Er is meer bewustzijn, vaker weten de vrouwen hoever ze zwanger zijn en de vraag naar ultrasound is groot. De weg naar de kliniek is per voet het best begaanbaar.

Het detecteren van tweelingen, aangeboren afwijkingen en bijtijds ontdekken van problemen tijdens de baring is zeer belangrijk om bijtijds te kunnen verwijzen. De moeder- en kindsterfte is in Ethiopië nog steeds veel groter dan in Nederland.

De avond voor mijn vertrek is er een bevalling gaande. Er is geen elektriciteit, gelukkig wel een mooie solarlamp uit Nederland die heel goed gebruikt kan worden.

De bevalling vordert niet en verwijzing naar het ziekenhuis is noodzakelijk. De ambulance, die al zoveel jaar meegaat, brengt ons naar het ziekenhuis.

Mevrouw (Alemitu) ligt achterin op een brancard. Het toch al slechte weggetje lijkt nog slechter en smaller zo in het pikkedonker. De chauffeur Asmalesh is geweldig.

Elke 3 minuten is er een wee…

Na ruim een half uur komen we in het ziekenhuis aan en krijgt zij de zorg die we niet op Hidi kunnen geven. We dragen de zorg over aan Sisay, de vriend van Selam, verloskundige op Hidi. Jammer om deze mevrouw achter te laten maar ik vertrouw op zijn goede zorg.

In de loop van de nacht is zij bevallen van een gezond jongetje.

Als ik weer op Hidi ben ga ik haar in Koftu, het naburige dorp bezoeken.

Beharu , verloskundige vertelt mij over mister Abi, de huidige prime minister. Beharu gelooft dat hij veel verandering brengt met goede kansen voor het land.

Verwacht wordt ook dat goede Ethiopische artsen en professoren terug komen naar dit land vanuit onder andere uit Amerika en Canada. Dit biedt kansen en hoop voor Ethiopië.