Een terugblik op 6 weken vrijwilligerswerk in Clinic Hidi door Helma van Maanen en Janneke Eerland:
Wat we zoal gedaan hebben? Heel veel! We deden taken als het meten van de bloeddruk, wegen, injecteren en assisteren bij bevallingen. Bijzonder om de licht bruine baby’tjes te mogen droogmaken, aankleden en verdere zorg te geven!
Verder hebben we veel geleerd van de Ethiopische verloskundigen en verpleegkundigen, onder andere met betrekking tot de tropische ziektebeelden.
Deze periode was tevens goed voor het verbeteren van onze Engelse spreek- en luistervaardigheden;-) Ook hebben we een aantal klinische lessen gegeven, met als doel om kennis te delen met de verlos- en verpleegkundigen. De ene keer deden we dat aan de hand van een groepsgesprek, de andere keer door middel van een PowerPoint. Zo ging het tijdens één van de lessen over reanimeren, een interessant onderwerp. Nadat zij en wij kennis en ervaringen hadden gedeeld, oefenden we de diverse stappen van het reanimeren op een pop en op elkaar. Dit gaf leuke discussiepunten waarover we in gesprek zijn gegaan. Op deze manier werd de kennis van iedereen benut en up-to-date gehouden.Al met al kijken we terug op mooie en indrukwekkende weken en raden iedereen aan een soortgelijke reis te maken!