Beste nieuwsbrieflezer,

Een korte nieuwsbrief ligt voor u. We zijn in afwachting van de vernieuwde website, waar in Nederland hard aan gewerkt wordt. In plaats van meerdere pagina’s wederwaardigheden om de zoveel maanden, willen we u dan vaker op de hoogte houden met regelmatige korte nieuwsflitsen.

De bevolking van de omliggende dorpen Hidi, Koftu en Wofu heeft dit voorjaar een moeilijke tijd gehad, en nog. De rivier Mojo stond droog in mei. Dat hebben we in de 8 jaar dat we hier wonen nog niet meegemaakt. Onze pomp kon de watervraag niet aan. Normaal krijgt het vee water uit de rivier. Nu moest dat water in jerrycans uit de pomp komen. Inmiddels stroomt het van de regen! Het regenseizoen is begonnen. Er wordt geploegd, om rond 21 juli de teff te zaaien en dan hopen op een goede oogst in oktober.

Eten en water

De hoofdmoot van het leven van de mensen rondom ons. Hun dagelijkse zorg. Om gezond te blijven. We zijn blij daar elke dag weer aan mee te mogen werken!

• Middels de preventieve lessen en voorlichting over voeding.
  • Middels het spreekuur voor de zieken, met het vaststellen van de ziekte, zo nodig middels laboratorium testen, en het geven van medicijnen.
  • Middels de zorg voor zwangeren, voor, tijdens en na de bevalling.
  • Middels het uitdelen van de uit Nederland gekregen kleding aan de allerarmsten en de pasgeborenen.

Geboortegolf

Het afgelopen jaar werden er in de Clinic zo’n 15 baby’s per maand geboren. De maand juni bracht er zelfs 36! Onze verloskundigen zijn hier blij mee en voelen zich gewaardeerd.

Grote schoonmaak

Mulu en Dinkenesh hebben veel plezier in het grondig schoon houden van de Clinic. Boenen, poetsen, schrobben. Zeker in het regenseizoen blijf je aanmodderen.

Steun

Opnieuw kregen we tweemaal €400 van Agnita Fieret, die de flessenbonnen bij haar Plus-supermarkt in Barneveld mag sparen. En tal van giften en donaties, babykleding en dekentjes. Hartelijk dank! Deze zomer hopen we met hulp uit Nederland de inkomsten en uitgaven van het afgelopen jaar uit te werken en aan u te presenteren.

Wachtruimte voor moeders in spé

Geholpen door de jongeren van de HHK in Goedereede en met steun van Stichting Sierra zijn we op weg om achter de Clinic een wachtruimte te bouwen voor de aanstaande moeders die ver weg wonen. Om de laatste dagen voor de bevalling al in de buurt van de Clinic te zijn. Het wordt een toekoel met vier slaapplaatsen, met daaraan vast een keuken en sanitaire ruimte, geheel overkapt met riet. Op de plattegrond ziet u de indeling ervan.

Honing

We kregen een mooie bijdrage voor bijenkasten. En een bouwtekening ervoor. De bouwers Hilbert en Luuk Booij hebben er twee gemaakt. Kijk, het bijenvolk hangt al onder de nieuwe kast!

Tot besluit

Een vraagje namens onze Ethiopische collega’s en buurtbewoners: we houden ons aanbevolen voor handwerkmateriaal, lapjes stof, katoen, wol, haaknaalden en breinaalden!

We danken de HEERE voor Zijn trouwe zorg over ons en de Clinic. En u voor uw meeleven en meebidden en het steunen van Clinic Hidi voor een bevolking die dit zo waardeert en nodig heeft.

Hartelijke groet, namens het hele team, Jacomijn van de Haar