Het is lang geleden dat u iets van ons gehoord hebt! U heeft ongetwijfeld het nieuws gehoord over de onlusten in Ethiopia. Op 11 december verleden jaar werd onze pootgoedfarm op Wenchi met de grond gelijk gemaakt. Daarmee verloren we drie jaar werk en alle verwachtte inkomsten. De nood was hoog het afgelopen jaar. Eind august 2016 gebeurde hetzelfde met onze farm in Bahir Dar, in Amhara. We zijn blij u te kunnen vertellen dat we vorige week eindelijk een eerste compensatiebetaling van de Ethiopische regering op onze rekening hebben ontvangen. Weliswaar slechts 15{803988dcd0795b02e58587b7033c37d6a763c64404fe248f73522ebabaa6366e} van de totale Wenchi-schade, maar voor ons een cruciale bijdrage om weer door te kunnen. En nu dus de hoogste tijd voor een nieuwsbrief.

Noodtoestand

De Clinic heeft in de tussentijd ongehinderd door kunnen werken. De spanning onder het personeel was groot tijdens de onlusten. Vooral toen hier in Debre Zeyt tientallen mensen het leven verloren tijdens een Oromo-feest. Angst voor chaos en oorlog. De uitgeroepen noodtoestand zorgt nu voor de nodige rust in het land.

Op Hidi zelf is er geen onrust geweest. De mensen die ons nodig hebben blijven komen. Door de rivier, of ze lopen er tijdens de regens in twee uur omheen. Veel zwangeren, vooral op dinsdagmorgen, de marktdag. Ze passeren dan toch de Clinic en komen dan gelijk voor controle. We geven hen dan een gezamenlijke les, laten de verloskamer zien, en proberen hen zo te stimuleren om in de Clinic te bevallen; vanwege de hygiëne, waar dag en nacht een verlos- en verpleegkundige beschikbaar is en een ambulance die in spoedgevallen naar Debre Zeyt kan brengen. En tot slot, niet onbelangrijk, de baby krijgt een gebreide omslagdoek en wordt aangekleed, en voor de moeder ligt er een jurk klaar (met dank aan de Soroptimisten uit Amersfoort)

Verleden jaar november zijn we weer begonnen met de bevallingen. En inmiddels hebben we 239 baby’s mogen verwelkomen!